Bedankt voor je deelname en feedback!
Resultaten onderzoeken
Duimpjes omhoog: vijftigplussers op het internet in 2022
Amsterdam, 28 juni 2022
“Geen mobiel tijdens het eten!” Een zin die je ongetwijfeld wel eens voorbij hebt horen komen. Anno 2022 moge het namelijk geen geheim meer zijn dat Nederlanders graag tijd online doorbrengen. Of het nu is om door een social medium te scrollen, snel nog even een pak eieren te bestellen of een film via een van de vele streamingdiensten te bekijken - het Nederlandse internet staat niet stil. En vijftigplussers hebben daar een groot aandeel in, zo blijkt uit nieuw onderzoek in onder andere ons Nationale 50Plus Panel.
Mij wel bellen
De aanname dat smartphones enkel door de jongere generaties worden gebruikt, schuiven vijftigplussers van tafel. In 2022 hebben namelijk 88% van generatie X (1955 - 1970) en 67% van de babyboomers (1940 - 1955) een smartphone op zak.Altijd verbonden
Naast smartphones doen ook andere apparaten met internetverbinding hun intrede. Horloges en mediaspelers, te bedienen middels bluetooth, zijn niet meer weg te denken. Zo dragen 21% van generatie X en 11% van de babyboomers een smartwatch. Verder is in 29% van de generatie X-huishoudens een mediaspeler te vinden, voor de babyboomers is dit 18%.Kijken, kijken, niet kopen
Waar betaalde streamingdiensten aan het begin van de coronapandemie een vlucht namen, is de populariteit hiervan in 2022 niet verder gestegen. In plaats daarvan neemt livestreaming het verder over van televisie: 61% van generatie X en 42% van de babyboomers geven namelijk aan niet langer vast te willen zitten aan kabels en kastjes.‘In de winkelwagen leggen’
Met de coronapiek grotendeels achter ons, is ook de algemene online consumptie iets gedaald. Desalniettemin shoppen 15% van generatie X en 11% van de babyboomers nog wekelijks online. In vergelijking met de cijfers uit 2020 blijkt hieruit vooral generatie X blijvend overtuigd te zijn van online winkelen – mits een gemakkelijk bezorgproces, goede bezorgservice en voldoende informatie over de producten aanwezig zijn. En hoewel vijftigplussers het liefst hun computer erbij pakken voor het bestel- en betaalproces, neemt het online shoppen per smartphone voor generatie X (41%) en de babyboomers (22%) langzaam toe.Actief op sociale media
Dat ‘liken’, ‘posten’, ‘swipen’ en ‘scrollen’ voor generatie X en de babyboomers geen onbekende woorden zijn, blijkt ook uit de cijfers. Zo checken 61% van generatie X en 59% van de babyboomers hun Facebook meerdere keren per dag. De voornaamste redenen voor het gebruik van sociale media zijn om te communiceren met vrienden/familie, reviews te lezen en inspiratie op te doen. Opvallend is hierbij dat zowel generatie X (38%) als de babyboomers (29%) vaak doorklikken op advertenties, maar uiteindelijk niet tot koop overgaan.Veiligheid voorop
Generatie X (51%) en de babyboomers (50%) maken zich beiden zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op het internet en gebruiken dan ook liever hun computer. Tijdens het online shoppen wordt er nauwkeurig gelet op in hoeverre de website beveiligd is en of er een keurmerk aanwezig is. De grootste ergernissen onder vijftigplussers ontstaan bij het scannen van een QR-code en het gebrek aan een adequate klantenservice.
De 60’er anno 2022 geniet, droomt en maakt plannen voor de toekomst
Amsterdam, 13 juni 2022
Dromen en plannen maken voor de toekomst, hoort dat alleen bij twintigers? Zeker niet. Juist ook bij de nieuwe generatie 60’ers. Zij doen alleen nog maar dingen die ze leuk vinden. De helft van de 60’ers voelt zich jonger dan hun daadwerkelijke leeftijd. Bovendien gaan ze met hun tijd mee: maar liefst tweederde van de ondervraagden noemt zichzelf ‘digitaal vaardig’. Met name Facebook en Whatsapp zijn populair onder die groep.
Reizen en verhuizen
De grootste dromen gaan vooral over reizen. Bijna de helft van de 60’ers wil graag regelmatig op vakantie blijven gaan. Dat hoeft niet ver weg te zijn, Europa is ook mooi.
Maar liefst één op de vier wil nog een keer verhuizen; en dus niet omdat het móet, maar vanwege het avontuur en de wens voor een nieuwe start.Groot gevoel van vrijheid
“Hoe ouder, hoe meer je geniet van het leven,” aldus Margriet-hoofdredacteur Helene van Santen. “De kinderen zijn de deur uit, de agenda is niet meer propvol, er is vaak geen zorg meer voor ouders: de 60’er van nu ervaart een groot gevoel van vrijheid. Ze staan stil bij de vraag: wat vind ik nou écht leuk en wat wil ík?” Zo geeft bijna 40% aan alleen nog maar dingen te doen die ze leuk vinden.Kwaliteit boven kwantiteit
Toch is de 60’er niet alleen maar met zichzelf bezig. Een kwart van de ondervraagden doet vrijwilligerswerk; ze doen dit graag, maar willen zich niet vastleggen aan een vaste dag per week. Het mag immers niet in de weg staan van de herwonnen vrijheid.
Als grootste geluk noemen ze het gezin (47%) en gezondheid (42%). Ook koestert deze groep vol levenservaring hun vriendschappen meer: het aantal vrienden neemt af, maar de band wordt hechter en waardevoller.Lekker blijven werven
Ook blijft de nieuwe 60’er graag actief op werkgebied. Als de pensioenleeftijd nog wat verder weg is, geven ze aan eerder te willen stoppen, maar als het 67ste levensjaar dichterbij komt verdwijnt deze wens bij een op de vijf vrouwen als sneeuw voor de zon. “Een actieve bijdrage leveren en zo van waarde zijn én blijven is voor een groot deel van deze groep enorm belangrijk,” aldus onze collega Floris Venneman.
Nog grote misverstanden rondom euthanasie
Amsterdam, 12 mei 2022
Twintig jaar na de invoering van de euthanasiewet bestaan in Nederland nog veel misverstanden over de praktijk. Er is vooral veel onduidelijkheid over de vraag wanneer je in aanmerking komt voor euthanasie en welke stappen nodig zijn om het aan te vragen.
Zo blijkt uit nieuw onderzoek in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) onder twaalfhonderd Nederlandse 40-plussers. De onderzoeksresultaten bevestigen diepgewortelde misverstanden over wat er volgens de euthanasiewet kán en mág. NVVE vroeg ons om de belangrijkste misverstanden te onderzoeken en naar buiten te brengen in de campagne die op 12 mei van start gaat. Hiermee prikkelen we mensen om na te denken over hoe het écht zit.
Positief over euthanasie
Over het algemeen staan 40-plussers positief tegenover euthanasie, met name omdat zij zelf willen beslissen over het eigen levenseinde. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan wel eens ervaring te hebben gehad met euthanasie. Hoogopgeleide 40-plussers en 40-plussers die in hun leven te maken hebben gehad met euthanasie staan positiever tegenover euthanasie. Slechts 7% van de respondenten staat er negatief tegenover. Bij deze groep speelt het geloof een belangrijke rol in de motivering.Dodelijke ziekte en dementie
Bijna de helft van de 40-plussers denkt dat je alleen euthanasie kunt krijgen als je ernstig ziek of terminaal bent. Bovendien denkt de helft van de respondenten dat euthanasie niet mogelijk is als je aan dementie lijdt. Dit is echter wél mogelijk. Een euthanasieverzoek kan worden gedaan bij dementie en ook bij ondraaglijk psychisch lijden. Bestuursvoorzitter Fransien van ter Beek van de NVVE: “Het belangrijkste in het geval van dementie is dat je je wensen tijdig bespreekt met je huisarts en vraagt hoe deze tegenover euthanasie staat. Een schriftelijk euthanasieverzoek kan uiteindelijk de doorslag geven als je zelf niet meer in staat bent je wensen kenbaar te maken.”Euthanasieverklaring in medisch dossier
Er bestaat ook veel onduidelijkheid over de stappen die nodig zijn om euthanasie aan te kunnen vragen. Bijna 1 op de 5 respondenten denkt dat een arts verplicht is om mee te werken aan een euthanasieverzoek. Dat klopt niet; een arts is daar niet toe verplicht en kan medewerking weigeren. Maar de arts is wel het belangrijkste aanspreekpunt als het gaat om euthanasie.Daarnaast geeft bijna een derde aan dat een levenstestament bij de notaris nodig is om euthanasie te kunnen krijgen. Nog eens 30% geeft aan niet te weten of dit nodig is. “De notaris is niet de partij die hierover besluit; dat schept verkeerde verwachtingen”, aldus Fransien van ter Beek. “Een euthanasieverzoek hoort thuis in het medisch dossier, bij de arts.”
Zo regelen 50-plussers hun geldzaken
Amsterdam, 25 november 2021
Er zijn steeds meer mogelijkheden in de financiële wereld: contactloos betalen met je smartphone, beleggen in cryptocurrency en via chatbots communiceren met je bank. Maar hoe denken 50-plussers hierover? Hoe regelen zij financiën het liefst? Beleggen ze en waarin dan? En welke rol speelt hun privacy hierbij? Dat lichten we graag toe.
We maken hierbij onderscheid tussen: Digitieners (geboren tussen 1996 en 2003), Millennials (1982 – 1996), Generatie X (1962 – 1982) en Babyboomers (1947 – 1962).Zo betalen 50-plussers het liefst
Traditionele betaalmethoden zoals pinnen of het afgeven van een eenmalige machtiging blijven populair onder alle doelgroepen. Opvallend is dat Generatie X ook regelmatig met de smartphone betaalt. Contactloos betalen wordt veel gedaan door Digitieners (42%), twee of drie keer zoveel dan de oudere generaties (GenX 23%, de Babyboomer 14%). Maar pinnen met een pincode is nog altijd populair. De jongere generaties gebruiken vaker Klarna of AfterPay, de oudere generaties doen dit vooralsnog mondjesmaat.Na iDEAL, verreweg de meest gebruikte betaalvorm op internet (GenX en Babyboomers 92%) zijn de creditcard (mannen meer dan vrouwen!) en PayPal het meest populair. Wat de generaties belangrijk vinden van online bankzaken regelen? Gemak en veiligheid.
Naar het bankkantoor of contact met de chatbot?
Via de bankierenapp of telefonisch contact neemt men over het algemeen het liefst contact op met de eigen bank. En daar is men hartstikke tevreden over: maar liefst 95% is tevreden over contact via de bankierenapp. Over het contact met een chatbot is men minder enthousiast: 53% is hier tevreden over. GenX en Babyboomers maken op dit moment minder gebruik van chatbots dan de jongere generaties. De oudere generaties geven aan relatief vaker een bankkantoor te bezoeken (15%). Ongeveer twee derde van de Nederlanders vindt het jammer dat steeds meer bankkantoren sluiten, de oudere generaties hebben hier het meeste moeite mee (GenX 64% en Babyboomers 76%).Beleggen 50-plussers? En waarin dan?
Eén op de vier Nederlanders doet aan beleggen. Opvallend is dat Millennials vaker een gokje wagen: zij beleggen het vaakst (31% vs. GenX 23% en de Babyboomer 17%). Beleggen doet men het vaakst in aandelen of beleggingsfondsen, maar ook cryptocurrency en ETF’s / Indexfondsen worden vaak genoemd. Jongere generaties, en vooral mannen (twee keer zo vaak ten opzichte van vrouwen) beleggen vaker in cryptocurrency vergeleken met oudere generaties.Denken de generaties ook na over waarin hun bank vermogen investeert? Zeker! Opvallend is dat jongere generaties het belangrijker vinden dat banken ook maatschappelijke doelen nastreven. Vooral het tegengaan van klimaatverandering, armoede en het stimuleren van duurzaam energiegebruik vinden zij van belang.
Welke rol speelt privacy bij online bankieren?
De helft van de Nederlanders (53%) heeft er vertrouwen in dat Nederlandse banken veilig met klantgegevens omgaan. Nederlanders die weinig vertrouwen hebben, geven aan dat ze het onduidelijk vinden hoe banken omgaan met hun gegevens of hebben negatieve verhalen gehoord in de media. Persoonlijke aanbiedingen van de eigen bank ontvangen op basis van betaalgegevens? Daar zijn de meningen over verdeeld: terwijl 36% het handig vindt, ziet 39% gevaren voor hun privacy. Jongeren staan over het algemeen meer open voor het delen van betaalgegevens om bepaalde diensten te kunnen gebruiken (Digitieners 9% Millennials 9%, GenX 3% en de Babyboomer 1%). Voor praktische diensten, zoals digitale huishoudboekjes of een tool die je helpt met financiële zaken, willen de generaties wel een uitzondering maken.
Geen vliegtuig en drukke attracties dit jaar
Amsterdam, augustus 2020
COVID-19 of niet, tenminste de helft van de vijftigplussers verwacht dit jaar op vakantie te gaan. Wel passen senioren hun plannen aan de omstandigheden aan. Twee derde wil in eigen land blijven, het vliegtuig wordt gemeden en ruim de helft van de vakantiegangers beslist pas kort van tevoren wanneer ze vertrekken.
De vakantieplannen zijn voor Nederlanders flink in de war gegooid door het coronavirus. Zo ook voor vijftigplussers: bij 42% gaat een vakantie helemaal niet door en bij 21% is deze gewijzigd, bijvoorbeeld uitgesteld of ingekort. De helft van de vijftigplussers verwacht echter dit jaar nog op vakantie te gaan. Van deze groep wil 67% in eigen land blijven. Slechts 3% wil naar een land buiten Europa. Verder verwacht 46% van de respondenten korter weg te zijn.
Auto
De auto is een populair vervoermiddel: 70% zegt hiervoor te kiezen. Slechts 10% wil met het vliegtuig. Wat opvalt, is dat 52% van de reizigers zo kort mogelijk van tevoren de vertrekdatum bepaalt. En een flinke meerderheid (81%) heeft zich voorgenomen om bepaalde plekken te mijden, zoals grote steden en drukke toeristische attracties (musea, pretparken of bezienswaardigheden).Voorzorgsmaatregelen
Ook bij dagjes uit passen senioren hun gedrag aan. Ruim de helft, 52%, verwacht dit jaar sowieso minder vaak een dagje uit te gaan. Wie wel gaat, neemt voorzorgsmaatregelen: 51% neemt een mondkapje mee voor het geval dát, 11% draagt dit ook structureel; 41% van de mensen neemt handgel mee. Een ander punt is wie je nu meeneemt tijdens een dagje uit, gezien het risico op besmetting. Van de vijftigplussers die graag met vrienden of vriendinnen eropuit gaan, verwachten 43% dit minder vaak te doen dan in de maanden vóór de versoepelingen van de coronamaatregelen; voor vijftigplussers die gewend zijn regelmatig met de kleinkinderen op stap te gaan, verwacht 36% dat dit er minder van komt dan in de maanden voor de versoepelingen. Van de vijftigplussers die wel eens solo uit-stapjes maken, denkt een derde dit in de huidige situatie vaker te gaan doen.Angst voor besmetting
Ruim een kwart (26%) van de vijftigplussers maakt zich (erg veel) zorgen over het risico om tijdens een dagje uit besmet te raken. Vooral zestigers lijken zich hierover zorgen te maken. Op de vraag wanneer men verwacht weer normaal op vakantie te kunnen gaan, noemt 52% voorjaar dan wel zomer 2021; 8% is van mening dat de manier waarop wij op vakantie gaan voor altijd is veranderd.
Vijftigplussers vooral bang dat hun naasten ziek worden door COVID-19
Amsterdam, maart 2020
Ouderen zijn extra kwetsbaar voor COVID-19. Toch maken vijftigplussers zich meer zorgen om de gezondheid van hun naasten en om de (lokale) economie dan om de eigen gezondheid. Een minderheid (41%) kan zich vinden in nog strengere overheidsmaatregelen, zoals een algehele ‘lockdown’.
Vooral angst voor gezondheid naasten en negatieve effecten economie
45% van de vijftigplussers maakt zich meer zorgen over de eigen gezondheid dan voorheen. Maar als hun wordt gevraagd waar ze zich het meest zorgen over maken, dan is dat vooral de faillissementen van lokale winkels en ondernemers (64%), de gezondheid van naasten (74%) en de negatieve effecten op de algehele economie (75%). Zo’n 83% is tevreden met de maatregelen die het kabinet genomen heeft tegen verspreiding van COVID-19. Veel respondenten zouden zelfs nog wel verdergaande maatregelen willen: 59% is vóór het sluiten van alle winkels, behalve die voor eerste levensbehoeften zoals supermarkten en apotheken. En 41% zou een complete ‘lockdown’ een geschikte maatregel vinden.Besmetting tegengaan
De ruime meerderheid (92%) vindt zichzelf goed op de hoogte van de maatregelen die het kabinet heeft genomen. Televisie is nog steeds het belangrijkste medium om geïnformeerd te blijven. Om besmetting met COVID-19 te voorkomen, blijven velen (80%) zoveel mogelijk thuis. 83% wast de handen extra vaak, bijna iedereen (91%) houdt netjes anderhalve meter afstand tot de medemens.Veel contact op andere manieren
Contact houden gaat nu anders: 76% gebruikt vaker dan voorheen WhatsApp. Verder wordt er meer gebeld (72%) en bijna twee vijfde (37%) van de vijftigplussers is vaker aan het beeldbellen om in contact te blijven. Zestigers doen dit vaker dan zeventigers (43% versus 33%). E-mail wordt door 32% vaker gebruikt. Ondanks al deze hulpmiddelen blijkt een vijfde (21%) het toch moeilijk te vinden om contact te houden nu bezoek ontvangen niet kan. Mannen hebben hier vaker moeite mee dan vrouwen (25% versus 17%).
Vijftigplussers doen hun boodschappen moeiteloos online
Amsterdam, maart 2020
Vijftigplussers blijken zeer ervaren internetgebruikers die regelmatig online shoppen. Ze zijn alert op bedrijven als Google en Facebook die hun data willen verzamelen maar hun angst voor internetcriminelen neemt iets af.
Vijftigplussers actieve online shoppers
Meer dan de helft (53%) van de vijftigplussers koopt regelmatig een product via internet, 92% doet dit wel eens. De meest gebruikte betaalmethode iDeal steeg in het aantal gebruikers van 80% in 2018 naar 94% in 2020. Ook het onderlinge betaalsysteem Tikkie is snel in opkomst: 31% van de bevraagden tussen 50 en 59 jaar gebruikt het, onder de 70-plussers gebruikt 7% deze tool.Volwaardige internetgebruikers
De laptop/computer is het meest populaire device waarmee ouderen online aankopen doen (82%). Van de bevraagden die wel eens online aankopen doen, geeft 69% aan de laptop hiervoor als (zeer) veilig te beschouwen, tegenover 42% de smartphone en 17% de tablet.Veiligheid persoonlijke gegevens
Ondanks dat vijftigplussers nog wel bezorgd zijn over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens op het internet, lijkt deze angst af te nemen. Het aantal bevraagden dat aangaf (zeer) bezorgd te zijn over de persoonlijke gegevens daalde van 54% in 2018 naar 48% in 2020. De grootste zorgen hebben betrekking op het verzamelen van persoonlijke gegevens door commerciële bedrijven als Facebook en Google (50%). Gevolgd door zorgen over ransomware (47%), een computerinbraak/hacking (46%) en identiteitsfraude (43%).Wachtwoorden beschermen
Vijftigplussers treffen overigens wel maatregelen om persoonlijke gegevens te beschermen. 82% zegt nooit wachtwoorden of persoonlijke gegevens aan onbekenden of bedrijven te geven en eenzelfde percentage zegt nooit e-mails van onbekenden te openen. 47% van de bevraagden schrijft wachtwoorden op papier. Een verbeterpunt voor de vijftigplusser blijkt het veranderen van hun wachtwoord: 36% doet dit nooit of minder dan één keer per jaar.Artikel over dit onderzoek verschenen op Marketingtribune en Emerce.
Zoekende vijftigplussers actieve online daters
Amsterdam, februari 2020
Valentijnsdag is meer een feest voor jongeren; veel ouderen laten het links liggen. Dat wil echter niet zeggen dat vijftigplussers niet romantisch zijn. Ze gaan samen weekendjes weg en zijn seksueel actief. En de vijftigplusser die op zoek is naar een relatie, vindt goed zijn of haar weg op online datingplatforms.
Intimiteit belangrijker
Zo’n 70 procent van de ouderen heeft een partner: ze zijn getrouwd, samenwonend of hebben een LAT-relatie. Ouderen blijven hun partner (meestal) trouw. Een minderheid zegt open te staan voor een avontuurtje naast de eigen relatie: 5 procent van de vrouwen tegenover 16 procent van de mannen. 70% van de senioren met een partner vindt intimiteit belangrijker dan seks. Maar aan dat laatste ontbreekt het niet. Van alle senioren (met en zonder partner) had 52 procent het afgelopen jaar seks. Ook onder de zeventigplussers was dat nog 33 procent.Rode roos met Valentijnsdag
De senioren die Valentijnsdag vieren, doen dat vooral met cadeaus. Populair zijn bloemen (38%), verzorgingsproducten zoals douchegel en parfum (34%) of iets om te eten en/of drinken zoals chocolade en champagne (33%). Ook etentjes (41%) en uitstapjes, zoals een weekendje weg (21%) zijn populair. Een op de tien houdt het bij het versturen van een ouderwetse kaart, roos of bos bloemen.Ruim de helft van online daters vindt nieuwe partner
Alleenstaande senioren gaan niet bij de pakken neerzitten. Zo’n 39 procent zegt open te staan voor een nieuwe partner. Het percentage ouderen dat op zoek is naar een nieuwe relatie via online dating ligt op 70 procent. Hogeropgeleiden en ‘jongere’ 50-plussers (leeftijdscategorie 50-59) doen het meest aan online dating. Van deze groep online daters heeft 78 procent (wel eens) via datingplatforms een partner gevonden. Van alle ouderen die (ooit) aan online dating hebben gedaan, heeft 57 procent (wel eens) een partner gevonden.Artikel over dit onderzoek verschenen op Emerce